V souvislosti se směrnicí o platebním styku (známou jako PSD2) jsme povinni pro všechny transakce platební kartou prostřednictvím internetu vyžadovat vyšší zabezpečení plateb (povinnost silného ověření klienta). Silné ověření klienta zajišťuje systém 3D Secure.
3D Secure – bezpečnější placení kartou přes internet
Placení kartou přes internet bude od roku 2021 bezpečnější
V souladu s evropskými směrnicemi dojde od 1.1.2021 k vyššímu stupni zabezpečení plateb kartou přes internet.
O bezpečnost těchto plateb se postará transakční analýza, která bude detekovat podezřelé platby a vyhodnotí riziko ještě před jejich provedením. Pokud nezjistí nic podezřelého, platba bude provedena bez nutnosti vyplnění jednorázového SMS kódu.
Tímto budou platby kartou přes internet prováděny bezpečněji a rychleji.
SMS kód nepřijde také v případě, že příjemce platby kartou přes internet nemá zabezpečení 3D Secure.
Co znamená silné ověření klienta?
Silné ověření klienta je bezpečnostní mechanismus, který si klade za cíl snížit riziko vzniku podvodů při platbách na internetu. Silné ověření klienta spočívá v použití kombinace vice bezpečnostních prvků, díky kterým dojde k ověření platby zadávané na internetu.
Co je 3D Secure a k čemu slouží?
Jedná se o moderní způsob placení kartou na internetu s nejvyšší možnou ochranou. Pokud nakupujete u „3D Secure“ obchodníka, eliminujete riziko, že by od daného obchodníka unikly citlivé údaje o Vaší kartě a díky tomu došlo k jejímu zneužití neoprávněnou osobou. Údaje o kartě totiž nezadáváte na stránkách e-shopu, ale na zabezpečené platební bráně, která je proti úniku dat chráněna lépe.
Výhody služby 3D Secure
- platby potvrzujete unikátním jednorázovým kódem, který obdržíte v SMS zprávě, máte tak jistotu, že transakci provádíte skutečně vy
- celá služba je zdarma, a to jak aktivace služby, tak i zasílané SMS zprávy s 3D Secure kódem
- není potřeba si pamatovat žádné heslo, pro každou platbu vždy obdržíte nový kód
- většina e-shopů v ČR a Evropě tento bezpečnostní standard podporuje, placení kartou na internetu tak můžete využívat častěji a bez obav.
ePIN
V souvislosti se směrnicí o platebním styku (známou jako PSD2) jsme povinni pro všechny transakce platební kartou prostřednictvím internetu vyžadovat vyšší zabezpečení plateb (povinnost silného ověření klienta). Silné ověření klienta nyní zajišťujeme formou systému 3D Secure, od 26.10.2021 budete k potvrzování plateb kartou přes internet používat navíc také kód – tzv. ePIN.
Základní informace k ePIN:
- jedná se o čtyřmístný číselný kód (nejsou povoleny kombinace 1111, 1234 apod.)
- po 26.10.2021 nebude možné bez nastavení ePINu provádět platby kartou přes internet (nebude stačit pouze SMS kód), u kterých bude vyžadováno silné ověření klienta.
Jak si ePIN nastavíte:
1. Pouze v bankomatech ČSOB – nastavení/změna ePINu bude dostupné od 25.10.2021.
2. ePIN je nutné nastavit pro každou platební kartu zvlášť.
3. Vložte platební kartu do bankomatu ČSOB a stiskněte v hlavním menu tlačítko pro službu: ePIN pro internetové platby.
4. Po zvolení se zobrazí obrazovka, která Vás vyzve k zadání ePINu: Zadejte nový ePIN vložené karty.
5. Po zadání Vámi zvolené číselné kombinace budete vyzváni k jejímu zopakování (na chybu při potvrzování ePIN v rámci jeho nastavení budete upozorněni).
6. V případě opakovaného chybného zadání (2 pokusy) se pak zobrazí pokyn k zahájení nastavení ePINu znovu.
7. Pokud se do systému povedlo vše v pořádku zapsat, na obrazovce bankomatu ČSOB se Vám obrazí potvrzení o úspěšném dokončení operace.
8. Pokud ePIN zapomenete, nebo ho budete chtít změnit – lze jen na bankomatech ČSOB – zobrazí se obrazovka:
Změňte ePIN vložené karty.
Jak zaplatíte s kartou přes internet pomocí ePIN:
1. V případě platby kartou přes internet, kdy bude vyžadováno silnější ověření klienta, se objeví známá obrazovka, kterou již znáte:
- nejprve budete vyzváni k zadání SMS kódu, který Vám přichází na mobilní telefon
- po opsání SMS kódu a kliknutí na tlačítko Potvrdit se zobrazí obrazovka:
Platbu potvrďte ePINem – sem Váš ePIN napíšete
2. Pokud jsou SMS kód a ePIN v pořádku zadány, platba je dokončena. V případě, že je SMS kód nebo ePIN zadaný chybně, bude nutné celý proces opakovat (zadání SMS i ePINu).
3. Na správné zadání SMS kódu i ePINu máte celkem 3 pokusy. Po posledním chybném pokusu se v informačním okně objeví text: „ Je nám líto, ale další pokus již není možný. Z bezpečnostních důvodů jsme vám zároveň museli službu 3D Secure na 24 hodin zablokovat“. Platby nelze odblokovat telefonicky ani jiným způsobem.